dr Marzena Żylińska

Jak odróżnić prawdziwe ćwiczenia od metodycznych chipsów? Czyli kiedy nauka jest efektywna?

dr Marzena Żylińska

Alternatywą dla tradycyjnej kultury nauczania jest kultura uczenia się. Jej wprowadzenie od stuleci postulowali reformatorzy edukacji. Bazuje ona na przekonaniu, że efektywna nauka wymaga aktywności uczącej się osoby. Intuicje reformatorów znajdują dziś potwierdzenie we wnioskach płynących z badań procesów uczenia się.

Warunkiem wprowadzenia kultury uczenia się jest umiejętność doboru zadań, które są prawdziwymi ćwiczeniami, a więc pozwalają na rozwój. Zadania-ćwiczenia mają zupełnie inne funkcje niż zadania, które służą pomiarowi dydaktycznemu. Aby w szkole uczniowie mogli się efektywnie uczyć, nauczyciele powinni umieć odróżniać prawdziwe ćwiczenia, od metodycznych chipsów, które jedynie zabierają czas.

Dziś wiemy już, co wspiera, a co hamuje naturalne procesy uczenia się, jak emocje wpływają na zapamiętywanie, czym jest głębokie przetwarzanie. Warto tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Celem wykładu jest wyjaśnienie, dlaczego warto odejść od metod pamięciowych i czym je zastąpić

Program

Partnerzy merytoryczni

Partnerzy medialni